Peran Pesantren dalam Pemberdayaan Perempuan: Kajian Perspektif Gender dalam Pendidikan Islam Section Articles

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Vivi Nurhidayati

Abstract

Pesantren, as Islamic educational institutions, play a significant role in the empowerment of women, particularly in promoting gender equality through education based on religious values. However, there is still a prevailing perception that pesantren tend to uphold patriarchal values that limit women's mobility and participation in various aspects of life. The inconsistency between the principles of justice in Islam and the social practices in some pesantren raises questions about the extent to which these institutions can serve as inclusive and progressive spaces for promoting women's empowerment. This article aims to examine the role of pesantren in empowering women using a literature review approach. The findings indicate that pesantren are capable of transforming into agents of change that support gender-equitable development through inclusive curricula, the strengthening of female leadership roles, and the development of economic skills. These findings underscore the need for internal reform within pesantren so that Islamic values not only provide spiritual education but also promote social justice for women.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nurhidayati, V. (2025). Peran Pesantren dalam Pemberdayaan Perempuan: : Kajian Perspektif Gender dalam Pendidikan Islam. TSAQAFATUNA : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(1). Retrieved from https://www.jurnal.stit-buntetpesantren.ac.id/index.php/tsaqafatuna/article/view/587

References

  1. Asdlori, A. 2023. “Pendidikan Islam Sebagai Pilar Pembangunan Berkelanjutan: Peran Sistem Pendidikan Pesantren Dalam Implementasi SDGs.” Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi 6: 124-130.
  2. Aziz, A. 2020. Kepemimpinan Kiai Dalam Membangun Karakter Santri. Bandung: Pustaka Setia.
  3. Aziz, N. 2024. “Implementasi Kesetaraan Gender Dalam Penempatan Jabatan Kepengurusan Di Pondok Pesantren Nurul Huda Cikandri Pangandaran.” Leader: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2(2): 271–281.
  4. Bachtiar, R. R., Utami, S. W., & Nur, K. M. 2022. “Pemberdayaan Perempuan Melalui Pendampingan Pengolahan Jamur Tiram Putih Di Pondok Pesantren Mamba’ussunah Kebaman, Banyuwangi.” E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat 13(2): 242–248. http://journal.upgris.ac.id/index.php/e-dimas/article/view/4703.
  5. Faizah, R., & Alkhalimi, D. V. 2023. “Peran Perempuan Dalam Gerakan Dakwah Islam. Ahsan: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi,.” Ahsan: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 2(2): 100–108.
  6. Fanan, M. A. 2022. “Pendidikan Inklusif Sebagai Dasar Dalam Membentuk Santri (Studi Fenomenologi Di Pondok Pesantren Mamba’us Sholihin Suci Gresik.”
  7. Harahap, L. W. 2022. “Peran Perempuan Dalam Dakwah Kontemporer.” Peran Perempuan dalam Dakwah Kontemporer. 9(1): 40–48.
  8. Kurniawan. 2024. “Kebijakan Pesantren Dalam Pendampingan Dan Pemberdayaan Perempuan Korban Kekerasan : Studi Kasus Di Podok Pesantren Al-Hidayat Magelang.” Edum Journal 7(1): 160–81.
  9. Laili, M. R. 2024. “Konstruksi Sosial Kesetaraan Gender Di Pesantren Salafiyah Kapurejo Kabupaten Kediri.” IAIN KEDIRI. https://etheses.iainkediri.ac.id/15100/8/20103035_Bab 6.pdf.
  10. Muntakhib, A. 2023. “Model Pendidikan Inklusi Di Pesantren Ainul Yakin Gunung Kidul.” Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 21(2): 93–205.
  11. Oktaviani, I., Elanda, Y., Alie, A., & Prastiyo, E. B. 2024. “Pendidikan Inklusif Gender Sebagai Upaya Pencegahan Kekerasan Seksual Di Pondok Pesantren.” Jurnal Sosiologi USK, 18(1).
  12. Oktifia, A. R. 2021. “Kesetaraan Gender Dalam Perspektif Pendidikan Islam (Studi Komparatif Atas Pemikiran Fatima Mernissi Dengan Muhammad Quraish Shihab.” Unisma. https://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/3181.
  13. Salim, L. 2021. “Konstruksi Sosial Gender Di Pesantren: Studi Kesenjangan Antara Laki-Laki Dan Perempuan.” Socio Religia 1(2).
  14. Seviarica, H. P., Hikmah, M. N., Fauzi, R., & Hakim, R. L. 2022. “Kepemimpinan Pendidikan Islam Dalam Perspektif Gender.” KALSY 2(1): 33–53.
  15. Syaukani, S. Y. 2021. “Pemikiran Fatima Mernissi Tentang Pendidikan Islam Perspektif Gender.” TA’LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1): 24–41.